Mathematics without formulas?
Abstract
Beyond the trivial observation that signs of many kinds play a central role in all mathematical activities I will give a more far reaching motivation and justification for the relevance of semiotic theories within mathematics education. This has to do with a widespread tendency – at least in my view – in school mathematics to marginalize mathematical operations and calculations be they arithmetical, algebraic or geometric. I will first describe the main features of that tendency and then try to point out arguments against it deriving from semiotic positions proposed by Peirce and Wittgenstein. This will also show the relevance of theories and theoretical positions for the practice of mathematical education which without such sound foundations is in danger to go astray and to follow ideological fashions.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Autor/innen, die in dieser Zeitschrift publizieren möchten, stimmen den folgenden Bedingungen zu:- Die Autor/innen behalten das Copyright und erlauben der Zeitschrift die Erstveröffentlichung unter einer Creative Commons Namensnennung Lizenz, die es anderen erlaubt, die Arbeit unter Nennung der Autor/innenschaft und der Erstpublikation in dieser Zeitschrift zu verwenden.
- Die Autor/innen können zusätzliche Verträge für die nicht-exklusive Verbreitung der in der Zeitschrift veröffentlichten Version ihrer Arbeit unter Nennung der Erstpublikation in dieser Zeitschrift eingehen (z.B. sie in Sammelpublikation oder einem Buch veröffentlichen).
- Die Autor/innen werden dazu ermutigt, ihre Arbeit parallel zur Einreichung bei dieser Zeitschrift online zu veröffentlichen (z.B. auf den Homepages von Institutionen oder auf ihrer eigenen Homepage), weil so produktive Austauschprozesse wie auch eine frühe und erweiterte Bezugnahme auf das veröffentlichte Werk gefördert werden (siehe The Effect of Open Access).