Not like this! - On disappointed hopes, surging emotions and associations based on experience during a lecture at an annual conference of the GDM
Abstract
I have heard many presentations at GDM conferences - and of course at other conferences too. There were some good presentations, some very good ones. But there were also many - let's say - presentations that could be improved. Very often I was annoyed by the lecture and the way it was presented. I often shook my head in astonishment at the fact that speakers - regardless of their age - don't even know the basic rules of presentation, that they are obviously unable to learn from good presentations that they have certainly already heard. Why is this the case? I have been looking for answers for decades, as well as possible solution strategies. This article accumulates and concentrates a wide range of personal experiences and presents them in the style of “Leutnant Gustl” (1901) by Arthur Schnitzler https://www.projekt-gutenberg.org/schnitzl/gustl/gustl.html. A play that has always impressed the author.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hans-Georg Weigand

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autor/innen, die in dieser Zeitschrift publizieren möchten, stimmen den folgenden Bedingungen zu:- Die Autor/innen behalten das Copyright und erlauben der Zeitschrift die Erstveröffentlichung unter einer Creative Commons Namensnennung Lizenz, die es anderen erlaubt, die Arbeit unter Nennung der Autor/innenschaft und der Erstpublikation in dieser Zeitschrift zu verwenden.
- Die Autor/innen können zusätzliche Verträge für die nicht-exklusive Verbreitung der in der Zeitschrift veröffentlichten Version ihrer Arbeit unter Nennung der Erstpublikation in dieser Zeitschrift eingehen (z.B. sie in Sammelpublikation oder einem Buch veröffentlichen).
- Die Autor/innen werden dazu ermutigt, ihre Arbeit parallel zur Einreichung bei dieser Zeitschrift online zu veröffentlichen (z.B. auf den Homepages von Institutionen oder auf ihrer eigenen Homepage), weil so produktive Austauschprozesse wie auch eine frühe und erweiterte Bezugnahme auf das veröffentlichte Werk gefördert werden (siehe The Effect of Open Access).